Isnin, 9 Mac 2009

Nilai seorang wanita

'Aku wanita..
Dengan air mata..
Bukan untuk meminta simpati..S
ekadar keluh resah ku sendiri..'

Seringkali aku merenung jauh.. menghitungkan nilai harga diri.. yang pernah jatuh terkulai di ketika itu..
saat aku sepatutnya disayangi oleh insan bergelar suami.. saat itu lah aku dikasari..
dihadiahi dengan sepak terajang.. Disuapi dengan caci maki.. sedangkan aku ini masih..
dan baru sahaja bergelar isterinya..Siapakah aku di hatinya.. sedangkan dulu kasih sayang bermaharaja lela di hatinya..
tidakkan timbul rasa simpati di hatinya buatku.. yang berbadan kecil ini..atau.. tidak kah timbul rasa kasihan pada insan kecil di dalam rahimku..
malahan ingin di bunuhnya insan yang kini menjadi kesayangan ku..
Atau apakah kehadiran Adam Nurhakimi tidak dicitakannya.. namun mengapa diucapkan kata-kata itu..
dan tangisan seorang lelaki sebagai buktinya..
di suatu malam.. terlalu inginkan kehadiran seorang zuriat.. yang satu ketika dulu tidak sempat dipangku.. lantaran perbuatan seorang wanita..
namun itu haknya.. dan aku tidak menyalahkan wanita itu..malahan kini baru ku sedar.. disebalik kejadian..
aku tertipu dengan pujukan.. dan pancingan simpati dari lelaki itu.. yang tahu kelemahan berbaur simpati ku padanya.. sungguh aku tertipu..
berbekalkan dendam pada lelaki itu.. aku mengorak langkah.. dengan kehadiran Adam Nurhakimi.. penguat semangatku..yang hadir ke dunia tanpa sempat menghabiskan tempoh berehat.. 9 bulan 10 harinya.. telah bersamaku merempuh ranjau dan duri.. Adam Nurhakimi.. zuriatku.. yang hampir dibunuh bapa sendiri.. lahir ke dunia tanpa ditemani.. yang pada ketika itu..hanya aku..yang mengerti..
Penantian bersulam penyiksaan..hampir genap sehari.. berseorangan menunggu debar di dada.. dan kesakitan yang tiada perinya.. yang hanya seorang ibu yang tahu..di saat hanya di perbaringan dan wayar bersambungan..Hanya aku berseorangan.. yang mengharapkan sebuah kelahiran..yang menghadiahkan aku insan bernama Adam Nurhakimi.. yang sebenarnya telah lama menhiasi minda dan fikiranku.. yang telah sekian lama menemani siang dan malamku..gembira dan sedihku..
di saat aku dikasari.. disakiti..di caci maki.. di sepak terajang.. oleh lelaki itu..aku tahu.. Adam Nurhakimi tetap bersamaku.. ke mana saja aku tercampak..Adam Nurhakimi tetap utuh aku pertahankan..
sehingga kini.. Adam Nurhakimi tetap bersamaku.. susah dan senang aku.. tetap bertahta di hati ini.. di jiwa ini.. dan.. lelaki itu aku kuburkan bersama serpihan kasih yang tiada lagi bersisa.. hanya aku dan Adam Nurhakimi.. suatu nama yang telah terpatri di lubuk sanubari..hati wanitaku.. sejak malam pertama bergelar isteri..Inilah zuriatku.. hasil seni duka laraku.. sebagai bukti mahalnya nilai aku sebagai seorang wanita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rajin-rajinkan tinggalkan komen anda..