Isnin, 12 Oktober 2009

Hanya Aku...

Aku...
Hanya aku..
Mengapa aku yang dipilih untuk melalui ranjau ini...
Mengapa aku yang terpaksa menerima suratan ini...
Mengapa aku yang harus merasai ujian-Mu yang maha hebat ini...

Aku...
Dulunya seorang gadis periang...
Pelajar yang menjadi perhatian tenaga pendidik...
Senior yang dihormati dengan rekod-rekod yang boleh dibanggakan...
Malahan aku merupakan pelajar terbaik sekolah...

Aku...
Tujuh tahun yang lepas...
Merupakan seorang pelajar institusi pengajian tinggi...
Biarpun leka dengan arus perubahan cara hidup..
Aku tetap bergelar seorang graduan dengan kudratku...

Aku...
Kusedari selalu bernasib baik...
Terus mendapat pekerjaan berjawatan dalam perkhidmatan awam...
Yang mana aku menjadi kebanggakan seluruh keluargaku..
Sebagai cucu pertama yang berjaya dalam pelajaran dan kerjaya...

Aku...
Sepatutnya bersyukur kepada-Mu...
Dengan nikmat-Mu padaku yang melimpah...
Namun kerana mungkin aku leka pada dugaan-Mu...
Aku terseret jauh dari landasan pegangan ku...

Aku...
Kerana lupa pada kekuasaan-Mu...
Mungkin juga lupa pada asal usulku...
Atau lupa pada tujuan asalku...
Terlalu alpa pada sandiwara lakonannya lelaki itu...

Aku...
Akhirnya terkorban dalam percaturan hidup...
Menjadi mangsa pada sang suami yang tidak berperi kemanusiaan...
Biarpun kasih sayangku diraih dengan penuh kehinaan...
Biarpun tanpa kerelaan aku telah menjadi miliknya...

Aku...
Seringkali tertanya-tanya...
Dayuskah dia tatkala tidak ingin melepaskanku...
Kejamkah dia menghalauku semata-mata enggan mendengar rayuanku...
Waraskah dia tiap kali tanpa sebab menyakiti tubuh badanku...

Aku...
Akhirnya terlepas daripada siksaan dunia...
Angkara suami yang tidak pernah tahu menilai erti kesetiaan...
Erti keikhlasan dan kejujuran seorang isteri...
Biarpun ilmu hitam yang menjadi alat untuk mendapatkanku...
Namun aku layak untuk dilayan dengan penuh kasih-sayang...

Aku...
Terpaksa membuat keputusan...
Meninggalkan suami demi keselamatan bakal zuriatku...
Terngiang-ngiang di telinga sehingga kini...
Tatkala ugutan menamatkan riwayat aku dan bakal zuriatku...

Aku...
Mengharungi usia kandungan seorang diri...
Menghadapi saat-saat kelahiran tanpa ditemani...
Membelai dan mencurahkan sepenuh kasih sayang buat puteraku...
Biarpun tanpa belaian mesra dan kasih sayang seorang ayah...

Aku...
Di usia 25 tahun...
Telah kehilangan statusku sebagai seorang isteri...
Namun aku bersyukur kerana telah dikurniakan seorang putera...
Untuk menjadi peneman hidupku menempuhi ranjau dan duri...

Aku...
Akan tetap bersama puteraku...
Biar pun kemana jua aku membawa diri...
Mungkin keseberang laut akan ku redahi...
Demi menbina sebuah kehidupan untuk Adam Nurhakimi...


Mawar ShafiQ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Rajin-rajinkan tinggalkan komen anda..